Jumaat, 16 Oktober 2020

TIP ELAK PEDIH ULU HATI

 


    Lebih daripada 60 juta rakyat Amerika Syarikat dibelenggu masalah asid refluks yang boleh menyebabkan masalah pada dada, batuk kering atau sukar menelan. Kajian yang dilakukan juga menunjukkan jumlah angka masalah ini semakin meningkat setiap tahun. 

    Apa yang lebih membimbangkan kini, terdapat ubat-ubatan yang meningkatkan risiko jangkitan berbanding penyembuhan. Ketidaksesuaian ubat-ubatan boleh mengundang masalah cirit-birit yang serius, kesakitan dan demam serta keretakan tulang. 

    Jika anda mula merasakan pedih pada ulu hati, amalan gaya pemakanan dibawah mungkin dapat membantu:

1. Elak pengambilan soda dan minuman bertenaga.

Menurut Jamie Koufman, pengarang bersama Dropping Acid: The Reflux Diet Cookbook and Cure, minuman tersebut sangat berasid. Ia boleh merosakkan tekak dan esofagus individu dengan  refluks.

2. Makan sedikit dan tanpa lemak.

William Chey, profesor perubatan di Universiti Michigan menyatakan bahawa mengambil sedikit makanan dalam satu-satu masa diibaratkan dapat memotong makanan yang berminyak dalam kuantiti yang kecil. Ini adalah kerana lemak lambat untuk dihadamkan dan dapat menahan perut untuk kekal kenyang dalam tempoh yang lama.


3. Kunyah gula-gula getah.

Mengunyah gula-gula getah terutama selepas waktu makan dapat mengawal tubuh anda untuk membuat lebih banyak air liur dan seterusnya meneutralkan asid. Gula-gula getah juga membantu menggerakkan makanan melalui perut dengan lebih cepat.


Sumber: Rafidah Rosli


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kenapa kita perlu ambil POLIFENOL dalam diet seharian ?

Mungkin daripada kita pernah dengar tentang PROTEIN, VITC, VIT E  Polifenol merupakan bio aktif kompaun yang secara semulajadinya dalam tum...