Sabtu, 17 Oktober 2020

5 CARA MUDAH KURANGKAN KOLESTROL JAHAT

    Kolestrol adalah sejenis lemak yang diperlukan oleh tubuh untuk bekerja dengan baik. Badan anda boleh menghasilkan kolestrol dan juga mendapatkannya daripada sumber makanan. Terdapat dua jenis kolestrol iaitu kolestrol baik dan jahat. 

    Kolestrol buruk boleh menyumbat arteri-arteri serta meningkatkan risiko serangan jantung atau strok. Kadar kolestrol boleh berubah-ubah mengikut gaya hidup dan pemakanan.

    Kadar kolestrol jahat dapat dikurangkan 10 hingga 20 peratus  di dalam tubuh  dengan mengubah pola makanan anda. Cuba ikuti tip di bawah:

1. Banyakkan mengambil makanan yang berkolestrol rendah seperti kacang soya, kacang merah, tauhu, tempe,gandum, buah-buahan dan sayur-sayuran.

2. Ambil oatmeal setiap kali sarapan kerana telah terbukti oatmeal sangat bermanfaat dalam menurunkan kadar kolestrol.

3. Ganti telur yang biasa diambil dengan telur rendah kolestrol.

4. Cuba ubah kebiasaan anda yang gemar mengambil makanan yang berlemak, berkuah santan, berkrim dan bergoreng dengan mengambil pelbagai jenis sayur-sayuran dan tumis masakan anda dengan menggunakan kuantiti minyak yang amat sedikit. 

5. Ganti penggunaan marjerin dan minyak yang kurang sihat dengan minyak yang lebih baik seperti minyak kelapa.

    Bagi memastikan kadar kolestrol anda berada di tahap normal, lakukan pemeriksaan kadar kolestrol secara rutin. 

    Bagi individu berusia 20 tahun ke atas, adalah disarankan untuk melakukan pemeriksaan kadar kolestrol setiap lima tahun. Namun, jika anda berisiko tinggi, anda perlu membuat pemeriksaan yang lebih kerap.


Sumber: iSIHAT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kenapa kita perlu ambil POLIFENOL dalam diet seharian ?

Mungkin daripada kita pernah dengar tentang PROTEIN, VITC, VIT E  Polifenol merupakan bio aktif kompaun yang secara semulajadinya dalam tum...