Ahad, 18 Oktober 2020

5 TIP MENGURANGKAN RISIKO KANSER

    Kanser atau barah adalah sejenis penyakit yang mengalami ketidakseimbangan replikasi dan tindak balas sel dalam badan. Sel ini akan bertambah bagi membolehkan tumbesaran badan dan pemulihan selepas mengalami kecederaan. Namun, adakalanya sel ini bertambah secara tidak normal menyebabkan berlaku ketumbuhan tidak normal iaitu tumor. Ikuti  5 tip dibawah bagi mengurangkan risiko kanser.

1. Kekal aktif

- Mulakan dengan langkah kecil seperti sentiasa berfikiran positif dan berusahalah mengamalkan gaya hidup yang aktif seperti bersenam dan melakukan aktiviti fizikal.

- Banyakkan pergerakan dengan memilih untuk berjalan kaki dan menggunakan tangga daripada menaiki kenderaan atau lif.

2. Tingkatkan oksigen dalam badan

- Amalkan minum sekurang-kurangnya lapan gelas air putih sehari kerana ia mampu mengawal suhu badan dan memberi nutrien dan oksigen dengan baik.

3. Lancarkan pergerakan usus

- Amalkan pengambilan serat dalam pemakanan anda. Ia sanagt membantu  melancarkan pergerakan usus, mengelak masalah sembelit dan membantu menurunkan berat badan.

- Pengambilan air kosong yang mencukupi setiap hari juga membantu mencuci usus dengan menyingkirkan bahan toksin melalui peluh dan air kencing.

4. Mengimbangkan hormon

- Amalkan hidangan makanan yang seimbang dengan dilengkapi protein dan karbohidrat. Pemakanan ikan yang tinggi lemak omega-3 seperti salmon dan sardin dan minum teh hijau yang tinggi antioksidan dapat mengurangkan risiko kanser payudara.

5. Mengimbangkan metabolisme dalam badan

- Makan dalam kuantiti yang sedikit tetapi kerap kerana ia membantu metabolisme badan membakar kalori sepanjang masa. 


Sumber: iSIHAT



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kenapa kita perlu ambil POLIFENOL dalam diet seharian ?

Mungkin daripada kita pernah dengar tentang PROTEIN, VITC, VIT E  Polifenol merupakan bio aktif kompaun yang secara semulajadinya dalam tum...