Isnin, 2 November 2020

TIP HILANGKAN MIGRAIN SECARA SEMULAJADI

 1. Minyak aromaterapi atau minyak  panas

Sapukan minyak aromaterapi atau minyak panas di kepala, tengkuk dan di belakang telinga. Lebih berkesan jika diurut. Ini adalah antara cara yang berkesan merawat migrain.

2. Urutan

Lakukan urutan di kepala, tengkok dan bahu. Ia bukan sahaja dapat membaiki peredaran darah ke kepala malah turut membantu menenangkan minda serta merehatkan badan.

3. Suasana tenang

Berehatlah seketika dalam suasana yang gelap dan sejuk. Sebaiknya di dalam bilik. Gunakan kipas atau penghawa dingin dan jauhkan diri dari sebarang gajet buat seketika. Suasana yang tenang akan membantu anda menghilangkan sakit migrain yang dialami.

4. Basahkan kepala dengan air sejuk

Haba yang terperangkap di dalam kepala dapat dibebaskan menggunakan air sejuk. Membasahkan kepala juga membantu merehatkan pembuluh darah di kepala yang mengembang dan mengucup dengan cepat semasa migrain. Anda boleh membasahkan rambut kemudian bungkus kepala dengan kain yang lembab atau lebih baik sekiranya anda mandi. Berehat dibawah shower atau berendam dalam bathtub.

5. Pek ais

Gunakan pek ais untuk diletakkan di kepala. Kesejukan dari pek ais mampu menyalur keluar haba dari kepala.

6. Limau kasturi

Gunakan air perahan limau kasturi untuk memicit kepala yang sakit dan meramas rambut anda. Kulit limau yang tinggal rendamkan seketika di dalam semangkuk air yang bersih. Sebaiknya air yang sejuk. Selesai memicit dan meramas kepala, jiruskan air rendaman kulit limau tadi di kepala. 

7. Jauhi MSG

Monosodium glutamat (MSG) digunakan dalam masakan untuk meningkatkan rasa. Ia berasal dari asid amino yang dipanggil asid glutamik yang wujud secara semulajadi dalam pelbagai jenis makanan. Makanan yang mengandungi MSG boleh mengundang migrain kerana ia merangsang neuron.

8. Cuka epal cider atau epal hijau

Bau epal hijau dapat mengurangkan migrain. Manakala satu sudu cuka epal boleh mengembalikan keseimbangan asid dan alkali dalam badan anda. Epal hijau boleh dimakan begitu sahaja atau dihidu baunya semasa migrain. Cuka epal selain diminum, ia juga boleh diletakkan 3 ke 4 sudu ke dalam air suam. Kemudian basahkan tuala dengan air campuran cuka tadi dan bungkus kepala dengannya.

9. Rendam kaki dalam bekas air panas

Merendamkan kaki dengan air panas boleh menarik pengaliran darah ke bahagian bawah badan  dan dapat mengurangkan tekanan ke atas bahagian kepala anda. Lakukanlah rendaman tersebut sekama 30 minit.

10. Rawatan akupuntur

Bagi mereka yang mengalami masalah migrain yang teruk dan kerap berulang boleh menjalani kaedah alternatif rawatan akupuntur. 

11. Minum air elektrolit

Minuman berelektrolit dapat mengembalikan bendalir dan tenaga dalam badan. Ia merupakan antara cara mengatasi migrain. Air elektrolit adalah seperti 100 plus atau revive. Elakkan mengambil minuman ini dalam kuantiti yang banyak dan kerap kerana ia mengandungi gula dan kandungan tenaga yang sangat tinggi.


Sumber: Petua dan kesihatan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kenapa kita perlu ambil POLIFENOL dalam diet seharian ?

Mungkin daripada kita pernah dengar tentang PROTEIN, VITC, VIT E  Polifenol merupakan bio aktif kompaun yang secara semulajadinya dalam tum...