Jumaat, 6 November 2020

KESAN AIR GAS TERHADAP TUBUH

 


    Air gas sememangnya tidak baik untuk kesihatan tubuh badan anda. Ini kerana air gas mengandungi kandungan gula yang tinggi yang boleh menyebabkan peminumnya yang tegar berhadapan risiko diabetes.

Terdapat kajian yang telah dijalankan terhadap tindak balas air gas kepada peminum. Ia dijalankan bagi melihat kesan air gas ke atas tubuh badan. 

Selepas 40 minit anda minum air gas:

Penyerapan kafein sudah selesai. Anak mata anda akan menjadi luas, tekanan darah anda akan mula meningkat sebagai respon pada hati anda yang merembeskan lebih banyak gula ke dalam saluran darah. Manakala reseptor adenosin dalam otak anda disekat untuk mengelakkan rasa mengantuk.

Selepas 45 minit:

Penghasilan dopamin ditingkatkan oleh badan anda untuk merangsang rasa seronok dalam otak. Cara ini adalah cara yang sama heroin berfungsi. Ini menyebabkan anda akan mula rasa ketagih untuk menikmati air bergas dengan lebih kerap.

Selepas 60 minit:

Asid fosforik daripada air gas akan mengikat kalium, magnesium dan zin iaitu agen yang bertindak meningkatkan metabolisme tubuh anda. Ini diburukkan lagi dengan dos gula yang tinggi dan pemanis buatan daripada air gas kerana ia akan meningkatkan perkumuhan terhadap kalsium. Sistem perkumuhan anda harus menjalankan proses lebih daripada kebiasannya. 

Minumlah air gas sekadarnya sahaja. Seminggu sekali atau kawal pengambilannya agar tidak terlalu kerap kerana ia akan mendatangkan mudarat kepada tubuh baan anda. Lebih baik sekiranya anda tidak mengambilnya langsung. Bertukarlah kepada minuman yang lebih sihat demi kesihatan tubuh anda.


Sumber: Klinik Kesihatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kenapa kita perlu ambil POLIFENOL dalam diet seharian ?

Mungkin daripada kita pernah dengar tentang PROTEIN, VITC, VIT E  Polifenol merupakan bio aktif kompaun yang secara semulajadinya dalam tum...