Rabu, 18 November 2020

5 TEKNIK MASAKAN SIHAT UNTUK ANDA

 


 1. BAKAR

Bakar adalah antara teknik yang sangat mudah dan sihat. Anda boleh sahaja terus membakar makanan sumber protein kegemaran seperti ayam, daging ataupun ikan. 


2. REBUS

Teknik rebusan ini tidak menggunakan minyak kerana anda tidak perlu menumis. Semua bahan yang hendak dimasak terus direbus seperti masakan asam pedas ikan atau ayam.



3. KUKUS

Teknik kukus juga sangat baik untuk menjaga kesihatan anda kerana ia tidak menggunakan minyak langsung. Masakan seperti ini sangat menyihatkan dan pelbagai resipi mudah boleh dilakukan. Antara menunya seperti ikan siakap kukus halia. 


4. SUP

Teknik masakan sup ini lebih kurang dengan teknik rebusan cuma sup mengandungi bahan seperti herba kayu manis, bunga cengkih dan herba-herba lain. Ia juga tidak memerlukan minyak dan menyihatkan.


 5. CELUR

Sayur-sayuran seperti bendi, asparagus, lobak merah dan kacang boleh di celur selama antara 30 saat ke satu minit. Elakkan celur terlalu lama bagi mengelakkan khasiat sayur tersebut akan larut dalam air celur tadi. 



Sumber: Petua dan Kesihatan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kenapa kita perlu ambil POLIFENOL dalam diet seharian ?

Mungkin daripada kita pernah dengar tentang PROTEIN, VITC, VIT E  Polifenol merupakan bio aktif kompaun yang secara semulajadinya dalam tum...