Khamis, 5 November 2020

AWET MUDA DENGAN PETAI

 


    Parkia speciosa atau lebih dikenali sebagai petai biasanya dijadikan ulam bagi orang-orang dahulu.  Selain dijadikan ulaman, ia juga boleh dijerukkan atau dimasak bersama masakan lain seperti sambal tumis ikan bilis, sambil tumis udang petai dan sebagainya.

     Petai bukanlah makanan yang asing bagi orang Malaysia kerana ia adalah antara makanan turun temurun yang digemari oleh segelintir penggemar ulam. Malah ada juga dari golongan muda yang turut menyukainya. 

Petai dimasak sambal.

    Walaupun bau petai agak busuk kerana ia mengandungi asam amino, namun khasiatnya sangat baik untuk tubuh anda. Jadi jangan dilihat hanya dari luarannya sahaja. Belum cuba belum tahu. Mungkin anda akan jatuh cinta dengan petai pula selepas ini. Jom kenali khasiat dan kebaikan disebalik petai dibawah.

1. Awet muda

Orang asli mempercayai makan petai dapat mengekalkan keremajaan wajah agar tampak lebih muda. Jadi tidak perlu membelanjakan wang yang banyak untuk rawatan muka, amalkan makan petai dan ulam-ulaman yang lain sahaja dapat membantu. 

2. Membantu untuk berhenti merokok

Bagi yang berazam untuk berhenti daripada ketagihan merokok, boleh cuba amalkan makan petai mentah. Jadikan sebagai ulam semasa makan nasi. Kandungan vitamin B6, vitamin B12, kalium dan magnesium yang terkandung di dalam petai dapat membantu menghentikan ketagihan terhadap rokok. Ia juga dapat mempercepatkan penghentian nikotin yang masuk ke dalam tubuh.

Petai yang dijerukkan.

3. Mencegah serangan stroke

The New England Journal of Medicine dalam kajiannya menunjukkan bahawa dengan mengamalkan pemakanan petai dapat membantu mengurangkan risiko serangan stroke.

4. Mengurangkan stress dan depresi

Tahukah anda, makan petai boleh membantu menghilangkan stress dan mengurangkan tekanan. Ini kerana kandungan tryptophan yang terdapat dalam petai mampu meredakan stress dan tekanan anda. Fungsi tryptophan ialah memperbaiki mood anda. 

5. Mengatasi anemia

Anemia biasanya disebabkan oleh kekurangan zat besi dalam badan. Kekurangan zat besi akan menjadikan anda lesu, kurang bermaya dan mengalami rasa ngilu pada tulang. Oleh itu, petai adalah antara penawarnya. Ia mengandungi zat besi yang tinggi untuk mengurangkan masalah anemia atau kurang darah.

Petai masak sambal udang.


6. Menurunkan darah tinggi

Kandungan kalium yang tinggi dan rendah garam mampu menurunkan darah tinggi dan menstabilkan degupan jantung serta mengurangkan gejala-gejala yang disebabkan oleh darh tinggi seperti cepat marah dan senang letih.

7. Melancarkan sistem pencernaan

Petai mengandungi serat yang tinggi. Serat dan fiber dalam petai mampu menstabilkan sistem pencernaan anda dan dapat menghindari masalah sembelit, sakit perut, diare dan perut berangin.

8. Menghilangkan rasa senak ketika kenyang

Petai adalah antara ubat yang mujarab bagi orang yang selalu mengalami senak perut selepas makan. Antiasid di dalam petai mampu mengurangkan rasa senak dan mual selepas makan.

    Selain kebaikan diatas, petai juga dapat merawat masalah hati, kencing manis, buah pinggang dan menurunkan suhu badan. Manakala daun petai dapat merawat demam kuning.


Sumber: Petua dan kesihatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kenapa kita perlu ambil POLIFENOL dalam diet seharian ?

Mungkin daripada kita pernah dengar tentang PROTEIN, VITC, VIT E  Polifenol merupakan bio aktif kompaun yang secara semulajadinya dalam tum...