Sabtu, 7 November 2020

ELAK PAKAI BRA BERDAWAI

 


TIP DOKTOR

    Sebagai seorang pakar bedah di Jabatan Surgeri, Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) yang mengkhusus dalam pembedahan dan rekonstruktif payudara, Profesor Dr. Norlia Abdullah mempunyai amalan tersendiri dalam menjaga kesihatan payudara.

    Perkara paling penting dalam penjagaan  payudara adalah memilih saiz pakaian dalam yang sesuai. Kata beliau, "Baju dalam perlu sesuai dari segi ukur lilit dan mangkuk payudara. Kalau pakai yang kecil ia tak beri sokongan sepenuhnya. Jika pakai yang besar, ada ruang kosong."

 "Pada saya baju dalam tanpa dawai lebih baik daripada yang berdawai. Berdasarkan pemerhatian saya, mereka yang pakai baju dalam berdawai sering dikesan mempunyai ketulan di bahagian bawah buah dada berbanding yang tak pakai, " tambah beliau.

    "Ini terjadi kerana payudara kita lembut. Kita pakai dalam tempoh masa yang lama. Mungkin akan timbul ketulan yang boleh menyebabkan kita rasa bimbang," ujarnya yang menyatakan bukan dawai yang memberi sokongan kepada payudara sebaliknya saiz ukur lilit tubuh dan mangkuk yang tepat.

    Dalam mengelakkan serangan kanser payudara, Prof. Norlia menasihatkan agar kaum wanita di luar sana memastikan ubuh tidak obes. Ini kerana bukan saja payudara, tetapi kanser usus pun boleh menyerang sekiranya anda obes. 

    Stres tida mempunyai bukti kukuh dalam meningkatkan risiko kanser payudara. Namun yang paling penting ialah mengambil vitamin E dan makan banyak sayur-sayuran hijau. Manakala minyak Evening Primrose Oil (EPO) bertindak mengurangkan kesakitan payudara sebelum kedatangan haid dan mencegah berlakunya sista. 

Sumber: Tip doktor, Profesor Dr. Norlia Abdullah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kenapa kita perlu ambil POLIFENOL dalam diet seharian ?

Mungkin daripada kita pernah dengar tentang PROTEIN, VITC, VIT E  Polifenol merupakan bio aktif kompaun yang secara semulajadinya dalam tum...