Rabu, 4 November 2020

KHASIAT DAN KEBAIKAN HALIA UNTUK KESIHATAN


1. Halia mengandungi karbohidrat, serat, kalium, fosforus, tenaga, protein, gentian, niasin, asid amino, gingerols, oleoresin, pati minyak, vitamin A, vitamin C, lemak baik, asid organik dan nutrien.

2. Halia sememangnya terkenal kebaikannya boleh membuang angin dan melegakan sakit-sakit badan.

3. Ia digunakan sebagai herba bagi merawat sakit kepala, sistem pencernaan yang bermasalah, sakit jantung, muntah, cirit-birit, memanaskan badan, asma, ekzema, sakit perut, lemah tenaga batin, batuk kering, membuang lendir di dalam badan dan menghilangkan bau hamis haid atau nifas.

4. Halia antara herba yang paling mujarab untuk anda yang sering kesejukan dan berhawa dingin bagi melawan kesejukan. Malah campuran halia dan madu adalah antara herba yang sesuai untuk melegakan sakit tekak dann batuk.

5. Halia dipercayai mampu mempertingkatkan tenaga syahwat atau batin dan mengelakkan berlaku angin 'uluran' terutama dikalangan kaum lelaki.

6. Ia juga merupakan ramuan utama untuk ibu-ibu yang berpantang atau kaum wanita yang menghadapi masalah senggugut.

7. Halia dapat mengekalkan peredaran darah normal. Ia mengandungi kromonium, magnesium, dan zink. Darah yang normal mengalir mengelak berlakunya kesejukan di dalam tubuh dan menyebabkan tubuh lemah dan senang diserang penyakit.

8. Kajian menunjukkan menikmati teh halia segar panas mampu mengurangkan risiko terkena demam dan selsema. Malah sup ayam panas yang ditambah halia yang banyak adalah antara renedi untuk mereka yang kurang sihat dan sakit.

9. Halia juga ialah makanan anti radang yang turut membantu mengelakkan beberapa kanser yang merbahaya. Malah ia juga dipercayai boleh mematikan sel kanser ovari.

10. Bagi anda yang menghadapi masalah pernafasan berkaitan paru-paru, halia dipercayai mampu melegakannya kerana fungsi halia yang boleh mencairkan kahak.

11. Ia mampu meningkatkan imuniti dan melegakan alahan dikalangan wanita mengandung.

12. Sapuan air halia yang ditumbuk ke bibir boleh menjadikan bibir anda kemerah-merahn.

13. Sifat halia yang boleh memanaskan badan membantu  membuang toksin dan peluh sekaligus melangsingkan badan. 


14. Selain itu, halia membantu mengatasi bau badan. Rebus halia bersama daun pandan serta tabahkan sedikit madu ketika minum diwaktu pagi. 

15. Menikmati secangkir teh halia setiap hari mampu memberi kelegaan pada tubuh sekaligus menaikkan seri wajah. Ini kerana fungsinya yang melancarkan perjalanan darah sekaligus membuatkan wajah anda lebih awet muda.

16. Menambah halia dalam pelbagai masakan kukus khususnya mampu mengurangkan tekanan dan mengatasi stress. Malah aromanya membuatkan badan terasa ringan.

17. Air rebusan halia bersama serai dapat membantu menguruskan badan dan membuang toksin serta mencegah kanser. Ini kerana serai adalah agen pencegah semulajadi kanser. Gabugan kedua bahan herba yang hebat ini dipercayai antara ramuan anti kanser yang baik.

Sumber: Petua dan kesihatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kenapa kita perlu ambil POLIFENOL dalam diet seharian ?

Mungkin daripada kita pernah dengar tentang PROTEIN, VITC, VIT E  Polifenol merupakan bio aktif kompaun yang secara semulajadinya dalam tum...