Selasa, 3 November 2020

MANFAAT KISMIS UNTUK OTAK

 


Salah satu manfaat kismis yang menarik adalah baik untuk kecerdasan minda. Ini kerana kismis mengandungi kandungan mineral surih yang bernama boron yang merupakan mineral penting untuk fungsi otak. 

Boron mampu meningkatkan penumpuan, koordinasi tangan dan mata serta meningkatkan memori. Selain itu, boron juga mampu menggalakkan fungsi mineral penting seperti kalsium dan magnesium. 

Membantu mengurangkan sembelit

Serat yang tinggi yang terkandung di dalam kismis adalah sangat bermanfaat untuk fungsi sistem pencernaan berjalan dengan lancar. Satu cawan kismis mengandungi kira-kira 10 gm serat yang boleh membantu tubuh badan anda dari bahan-bahan toksik yang berbahaya dengan membersihkan kolon atau usus dan melawaskan pembuangan air.

Snek yang laat dan berkhasiat

Oleh kerana kandungan serat yang tinggi dan kalori yang rendah, kismis juga boleh dijadikan makanan ringan yang baik. Tenaga daripada fruktosa dilepaskan secara berperingkat untuk memudahkan seseorang kekal aktif sepanjang masa.

Kebaikan kismis menurut perspektif Islam:

Kismis yang dibacakan ayat-ayat Al-quran dapat membantu pelajar mendapatkan zat-zat yang diperlukan untuk otak dan sebagai makanan penerang hati. Ini kerana sudah sekian lama para ulama terdahulu mengamalkan pemakan kismis kerana ia baik untuk hafalan dan kecerdasan minda.

Membaca Al-quran adalah  antara salah satu cara untuk meningkatkan kecerdasan otak. Di antara surah-surah yang boleh diamalkan adalah:

  • Baca ayat 25-28, surah Taha 21 kali setiap hari selepas solat subuh bagi kecerdasan minda, menguatkan daya ingatan, dan menambah ilmu pengetahuan. 
  • Baca surah al-Hasyr ayat 21 supaya mudah mengingat apa yang dibaca.
  • Membaca surah al-Insyirah 11 kali selepas solat subuh.
  • Membaca surah al-Anbiya ayat 79  sebanyak 10 kali sebelum matahari terbit.

Antara manfaat lain kismis ialah:

  • Melindungi hati.
  • Melawan bakteria mulut yang menyebabkan pereputan gigi.
  • Membantu mengurangkan stress.
  • Membantu sebagai penerang hati.
  • Membantu masalah pelupa
  • Membantu merawat penyakit anemia 
Kismis sememangnya baik untuk kesihatan. Jika anda gemarkan snek yang berkhasiat, bertukarlah daripada makanan ringan kepada kismis. Ia bukan sahaja sedap malah mengenyangkan. 

Sumber: Petua dan kesihatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kenapa kita perlu ambil POLIFENOL dalam diet seharian ?

Mungkin daripada kita pernah dengar tentang PROTEIN, VITC, VIT E  Polifenol merupakan bio aktif kompaun yang secara semulajadinya dalam tum...