Selasa, 10 November 2020

FAKTA LANGSING YANG PERLU ANDA KETAHUI

 


    Setiap wanita mendambakan tubuh yang langsing dan ideal. Bagaimanapun seiring dengan perkembangan dunia kesihatan, tubuh yang langsing sahaja tidak mencukupi kerana ia perlu seiring dengan kesihatan. Untuk memiliki tubuh yang ideal, langsing dan sihat, sebaiknya anda mengetahui beberapa fakta dan mitos mengenai diet kerana terdapat pelbagai info yang tidak ketahui kebenarannya.

Mitos 1: Makanan bebas lemak adalah makanan yang bebas kalori.

Fakta:

Kebanyakan makanan tanpa lemak sebenarnya masih mengandungi kalori dalam jumlah yang sama bahkan lebih banyak daripada kandungan lemak. Ramai yang tidak menyedari makanan yang dilabelkan tanpa lemak seperti biskut  masih mengandungi banyak kalori yang bukan sahaja dari lemak bahkan protein dan karbohidrat. Makanan tersebut juga mengandungi gula dan zat tepung yang ditambah untuk meningkatkan rasa. Bahan-bahan tersebut sedikit sebanyak menaikkan berat badan.

Mitos 2: Semua lemak adalah jahat.

Fakta:

Sebenarnya lemak merupakan nutrisi yang penting bagi tubuh. Lemak berfungsi membantu proses penyerapan nutrisi dan juga penghasilan tenaga. Namun, terdapat juga lemak yang tidak baik jika diambil dalam jumlah yang berlebihan. Kerana ia boleh menyumbang kepada penambahan berat badan dan risiko penyakit jantung.

Mitos 3: Salad tidak menggemukkan.

Fakta: 

Jika kita menambah bahan tinggi lemak seperti mayones dalam hidangan salad, hidangan tersebut berpotensi tinggi mengandungi banyak kalori dan lemak berbanding makanan seperti stik dan kentang goreng. Secara signifikan mayones kaya dengan lemak yang akan meningkatkan kalori, lemak dan garam. Ia bukanlah pilihan hidangan yang baik bagi individu yang sedang berdiet.

Mitos 4: Gula lebih menggemukkan berbanding madu.

Fakta:

Gula mahupun madu masing-masing mengandungi gluosa dan fruktosa. Satu sudu makan madu mengandungi 64 kalori manakala satu sudu makan gula memiliki 46 kalori. Ini menunjukkan madu miliki lebih banyak kalori dan boleh menggemukkan badan sekiranya diambil secara berlebihan.

Mitos 5: Karbohidrat menyebabkan berat badan bertambah.

Fakta:

Makanan yang paling penting dalam diet adalah karbohidrat. Karbohidrat tidak mengakibatkan kenaikan berat badan melainkan jika ia bertindak balas dengan jumlah kalori yang berlebihan. Penyelidikan yang dibuat terhadap individu yang berdiet dengan mengambil tinggi karbohidrat dan rendah lemak berjaya menurunkan berat badan mereka dengan baik. 

Mitos 6: Senaman dan olahraga tidak diperlukan semasa berdiet.

Fakta:

Walaupun mengamalkan diet yang betul dapat membantu menurunkan berat badan, namun otot dan kulit yang menggeleber yang muncul setelah kehilangan banyak berat akan kelihatan buruk dan hodoh. Oleh itu, bersenam dan  berolahraga yang akan membantu meningkatkan penurunan berat badan sekaligus  menjadikan otot-otot anda lebih cantik.  


Sumber: iSIHAT

 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kenapa kita perlu ambil POLIFENOL dalam diet seharian ?

Mungkin daripada kita pernah dengar tentang PROTEIN, VITC, VIT E  Polifenol merupakan bio aktif kompaun yang secara semulajadinya dalam tum...