Khamis, 19 November 2020

PETUA SELEPAS BERSALIN

1. SEGARKAN BADAN

Semasa dalam pantang, ambil beberapa daun helai daun sirih dan daun pandan. Kemudian rebus bersama sedikit halba, bunga cengkih dan garam. Mandi dengan menggunakan air rebusan itu setiap pagi sehingga ke hari ke-40 selepas bersalin. InsyaAllah badan anda akan terasa segar sentiasa.


2. NAIKKAN SERI WAJAH

Bersihkan beberapa ranting daun inai. Kemuadian rebus dengan menggunakan api sederhana sehingga mendidih. Biarkan sehinga suam dan minum airnya segelas pada waktu pagi dan segelas pada waktu malam. Amalkan dua atau tiga kali seminggu.


3. KECUTKAN RAHIM

Ambil segenggam daun pegaga dan rebus bersama akarnya. Masukkan bersama pucuk pokok sepagi berdiri. Minum air rebusan tadi selama tiga hari berturut-turut setiap pagi.


4. RAWATAN DALAMAN

Tumbuk kunyit hidup dan daun inai hingga lumat. Kemudian perah dan ambil patinya lalu diminum pada waktu pagi. Lakukan selama tiga hari seminggu sepanjang waktu berpantang. Hasilnya, luka anda akan cepat sembuh serta wajah anda akan kelihatan lebih berseri.


5. TAMBAH SUSU BADAN

Ada sesetengah wanita mengalami masalah kekurangan susu badan selepas baharu melahirkan badan. Bagi anda yang mengalami situasi ini,ambil daun kucai dan ikan bilis secukupnya dan kemudian dimasak secara rebus. Makanlah bersama nasi panas. Amalkan selalu untuk mendapatkan hasilnya segera.


6. SEMBUHKAN LUKA BERSALIN

Luka akibat bersalin sama ada bersalin secara normal ataupun pembedahan boleh disembuhkan segera dengan makan ikan haruan yang dibakar ataupun dibuat sup. Selain itu amalkan makan hempedu ikan haruan setiap hari bersama satu sudu besar madu lebah asli.



Sumber: Petua dan Kesihatan, Page Tip Kekal Menawan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kenapa kita perlu ambil POLIFENOL dalam diet seharian ?

Mungkin daripada kita pernah dengar tentang PROTEIN, VITC, VIT E  Polifenol merupakan bio aktif kompaun yang secara semulajadinya dalam tum...