Khamis, 5 November 2020

10 TIPS CEPATKAN METABOLISME BADAN

 

1. Minum air secukupnya. Minum air 8 gelas air yang disyorkan oleh pakar pemakanan sebenarnya membantu tubuh anda untuk berfungsi pada tahap yang optimum.

2. Ambil suplemen kalsium. Kajian menunjukkan bahawa kekurangan kalsium di dalam tubuh boleh mencetuskan hormon yang menyebabkan badan anda berpaut dengan lemak yang sebenarnya boleh dibakar. Anda boleh mendapatkan kalsium dari susu rendah lemak, keju, dadih, ikan salmon, taufu dan oatmil.

3. Makan snek dengan kerap. Sekiranya perut anda sudah mula memulas dan berbunyi bermakna ia memerlukan minyak. Jika anda mengabaikannya, fungsi tubuh anda akan menurun dan kebarangkalian tinggi anda akan makan dengan kuantiti yang banyak pada waktu makan seterusnya. Pilih snek yang mempunyai kandungan fiber dan protien yang tinggi seperti buah-buahan, biskut berfiber tinggi atau dadih.

4. Tidur yang cukup. Bagi mengekalkan metabolisme yang sihat anda perlutidur sekurang-kurangnya 7 atau 8 jam setiap malam. Kekurangan tidur boleh mengganggu kebolehan tubuh untuk membakar kalori. Namun jika anda terlebih tidur juga akan mendapat kesan yang sama. Cuba kekalkan rutin tidur yang konsisten dan bangun pada waktu yang lebih kurang sama setiap hari.

5. Elakkan stress. Tekanan hanya akan meningkatkan jumlah kortisol di dalam tubuh. Kortisol adalah hormon yang memberi isyarat kepada tubuh untuk menyimpan lemak sebagai persediaan sekiranya di dalam situasi yang bertekanan tinggi. Cuba lakukan senaman seperti yoga atau bermeditasi kerana ia baik untuk bantu mengurangkan tekanan yang dihadapi.

6. Sinar mentari. Kajian menunjukkan bahawa mendedahkan diri seketika pada sinar mentari baik untuk kesihatan dan metabolisme tubuh anda. Waktu terbaik untuk berada di luar adalah di antara jam 11 pagi dan 3 petang. 

    Berehatlah sebentar dari tugas-tugas pejabat dan berjalanlah sebentar di luar. Selain baik untuk metabolisme, ia juga akan menaikkan kadar jantung anda dan dapat menghirup udara yang segar.

7. Lakukan senaman menggunakan pemberat (weight training). Satu paun otot akan membakar 35 hingga 50 kalori manakala satu paun lemak membakar hanya 5 hingga 10 kalori. Meningkatkan otot di dalam tubuh dapat menaikkan kadar metabolisme asas (basal metabolic rate atau BMR) anda sehingga 40%. 

    Bagi permulaan, gunakan pemberat yang rendah dan pengulangan yang tinggi terbukti dapat membina otot dan membakar lemak. Interval training atau latihan berkala adalah cara yang baik untuk mendapatkan kesan senaman yang maksimum sekiranya anda sibuk dan sukar mencari masa yang panjang untuk bersenam.

8. Minum teh hijau atau teh Oolong. Teh hijau atau teh Oolong menandungi polifenol yang dapat meningkatkan kadar metabolisme. Minumlah 4 atau 5 cawan sehari untuk melihat kesannya.

9. Vitamin C. Vitamin C dan kalsium adalah kombinasi terbaik untuk meningkatkan metabolisme tubuh anda. Kalsium dapat mempercepatkan metabolisme manakala vitamin C membantu tubuh dalam penyerapan mineral tersebut.

10. Makanan pedas. Berita baik bagi anda yang gemar makanan pedas. Kandungan capsaicin di dalamcili mampu membakar kalori sehingga 30 minit selepas memakannya. 


Sumber: Petua dan  kesihatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kenapa kita perlu ambil POLIFENOL dalam diet seharian ?

Mungkin daripada kita pernah dengar tentang PROTEIN, VITC, VIT E  Polifenol merupakan bio aktif kompaun yang secara semulajadinya dalam tum...