Ahad, 8 November 2020

5 MANFAAT BERSENAM PADA PSIKOLOGI

 

    

    Jurnal Latihan kekeluargaan pada tahun 2010 menyatakan kebiasaan bersenam bukan sahaja memberi kesan positif pada kesihatan fizikal bahkan kepada mental anda.


1. Keyakinan diri

Bersenam adalah antara kaedah terbaik untuk menurunkan berat badan sekaligus membentuk otot. Bagi anda yang tidak mempunyai masalah dengan berat badan, senaman mampu meningkatkan keyakinan terhadap diri sendiri. Ia mampu memberi aura positif kepada diri untuk menjalani kehidupan dengan lebih baik dan merangsang minda untuk berfikiran secara positif dan kreatif.

2. Mengurangkan tekanan dan rasa cemas

Individu yang melakukan senaman secara rutin dapat membantu mengurangkan rasa tekanan dan perasaan cemas. Semasa bersenam, tubuh akan mengeluarkan endorfin yang akan menyalurkan rasa tenang dan kepuasan. Sebaliknya individu yang tidak merasakan aliran hormon ini cenderung untuk merasa stres dan cemas. 

3. Kemampuan belajar

Senaman memberi rangsangan terhadap perkembangan otak dan memperkuat sambungan saraf-saraf pada otak. Bagi kanak-kanak, ia sangat membantu dalam proses pembelajaran. Minda akan berfungsi secara aktif dan kreatif. Selain itu, bersenam juga dapat meningkatkan daya ingatan jangka pendekdan panjang disamping memperlambat penurunan kognitif. 

4. Tidur lebih lena

Individu yang rajin bersenam secara teratur lebih mudah untuk tidur serta mendapatkan tidur yang lebih lena. Bersenam dapat mengelakkan masalah kekurangan tenaga dan sukar untuk tidur. Selain itu ia juga seperti memberi satu suntikan booster tenaga yang lebih besar sehingga membuatkan kita selalu rasa bersemangat dalam menjalani kehidupan. 

5. Kehidupan sosial

Bersenam secara beramai-ramai atau dimana-mana pusat gim memberi kelebihan untuk anda memiliki ramai teman atau kenalan. Hal ini akan membuatkan anda tidak merasa terpinggir. Kanak-kanak juga turut mendapat manfaat sosial daripada aktiviti senaman dari segi perkembangan psikologi terutama bagi mereka yang mengalami kecacatan. 

Bagi yang bekerluarga, bawalah keluarga anda bersiar-siar ditaman sambil melakukan senaman ringkas bersama mereka. Selain sihat tubuh badan, hubungan kekeluargaan juga akan semakin erat.

    Aktiviti jogging merupakan salah satu aktiviti senaman yang menjadi pilihan kebanyakan individu. Namun, sekiranya anda sedang haid berhati-hati  melakukannya kerana otot dibahagian lutut akan mudah untuk mengalami kecederaan. 

    Menurut kajian dari Universiti North Carolina, saraf di sekitar otot lutut kaum wanita mudah terlepas ketika seminggu sebelum kedatangan haid. Hal ini berlaku kerana faktor hormon yang dilihat menyumbang kepada pengawalan otot. Apabila menstruasi berlaku, pola aktiviti otot turut terganggu dan ia memicu kepada kecederaan jika diberikan impak yang berlebihan.


Sumber: iSIHAT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kenapa kita perlu ambil POLIFENOL dalam diet seharian ?

Mungkin daripada kita pernah dengar tentang PROTEIN, VITC, VIT E  Polifenol merupakan bio aktif kompaun yang secara semulajadinya dalam tum...