Jumaat, 13 November 2020

14 KHASIAT TIMUN

 

1. Menghidrasi badan anda

Makan timun dapat menggantikan kehilangan air dari badan kerana timun mengandungi 90% air. Ia boleh menjadi antara kudapan yang sihat untuk tubuh anda. 

2. Menghilangkan panas badan dari luar dan dalam

Makan timun dapat mengurangkan pedih ulu hati. Meletakkan timun pada kulit dapat melegakan sunburn pada kulit anda.

3. Membuang toksin dari badan

Cecair yang ada dalam timun bertindak menyahkan segala toksin dari badan anda. Amalkan makan timun selalu untuk menghilangkan batu dalam buah pinggang (kidney stone).

4. Membekalkan keperluan vitamin harian anda

Timun mempunyai sebahagian besar kandungan vitamin yang diperlukan oleh tubuh setiap hari. Timun mengandungi vitamin A, B dan C yang dapat meningkatkan sistem imun badan sekaligus memberi tenaga pada tubuh anda serta wajah turut kelihatan lebih berseri. 

5. Membekalkan mineral pada kulit

Kandungannya yang tinggi kalium, magnesium dan silikon sangat berguna untuk kesihatan dan kecantikkan kulit anda. Tidak hairanlah mengapa timun selalu digunakan dalam rawatan spa dan kecantikan wajah.

6. Membantu penurunan berat badan

Disebabkan kandungan air yang tinggi dan kalori yang rendah, timun adalah sumber yang sangat ideal bagi individu yang ingin menurunkan berat badan. Gunakan timun di dalam sup atau salad anda. 

Ia juga boleh dijadikan sebagai snek ringan yang sihat menggantikan kerepek atau makanan ringan yang lain. Anda juga boleh makan potongan timun bersama yogurt rendah lemak. 

7. Memulihkan mata

Meletakkan kepingan timun yang sejuk dapat membantu mengurangkan bengkak di bawah mata kerana ia mempunnyai ciri-ciri anti radang.

8. Melawan kanser

Timun mengandungi secoisolariciresinol, lariciresinol, dan pinoresinol. Ia adalah tiga lignan yang kuat untuk mengurankan risiko beberapa jenis kanser termasuk kanser ovari, payudara, prostat dan kanser rahim.

9. Mengurangkan risiko kencing manis, kolestrol dan mengawal tekanan darah

Jus timun mengandungi hormon yang diperlukan oleh sel-sel pankreas bagi menghasilkan insulin untuk manfaat kepada pesakit kencng manis. 

Manakala sebatian sterol dalam timun boleh membantu penurunan tahap kolestrol. Oleh kerana timu  mengandungi banyak serat, kalium dan magnesium ia berkesan bagi mengawal tekanan darah. Sebab itu timun adalah baik untuk merawat kedua-dua tekanan darah tinggi dan tekanan darh rendah.

10. Menyegarkan mulut

Minum jus timun dapat membantu menyegarkan mulut dan menyembuhkan sakit gusi. Untuk membunuh kuman dalam mulut dan menyegarkan nafas, ambil kepingan timun dan tekan ke lelangit mulut dengan lidah selama 30saat. 

Phytochemcials dalam timun akan membantu membunuh bakteria di dalam mulut yang menyebabkan nafas anda berbau.

11. Menyihatkan kuku dan rambut

Keajaiban silika dan mineral menjadikan rambut dan kuku anda lebih berkilat dan kuat. Sulfur dan silika dalam timun juga membantu merangsang pertumbuhan rambut anda.

12. Mengatasi mabuk (hangover)

Untuk mengatasi sakit kepala dan rasa mabuk, anda boleh makan beberapa keping timun sebelum tidur. Timun mengandungi vitamin B, gula dan elektrolit untuk menambah banyak nutrien penting dan mengurangkan tahap mabuh dan sakit kepala.

13. Kesihatan sendi, melegakan artritis dan sakit gout

Timun adalah sumber yang sangat baik untuk silika yang menggalakkan kesihatan sendi dengan mengukuhkan tisu penghubung. Apabila ditambah dengan jus lobak merah, timun boleh melegakan gout dan sakit artritis kerana ia dapat mengurangkan tahap asid urik dalam badan.

14.  Baik untuk penghadaman

Mengunyah timun memberikan rahang anda senaman yang baik dan serat di dalamnya sangat baik untuk proses penghadaman anda. Ambil timun sebagai snek harian anda untuk membantu merawat masalah sembelit yang kronik.


Sumber: Petua dan kesihatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kenapa kita perlu ambil POLIFENOL dalam diet seharian ?

Mungkin daripada kita pernah dengar tentang PROTEIN, VITC, VIT E  Polifenol merupakan bio aktif kompaun yang secara semulajadinya dalam tum...