Khamis, 12 November 2020

NASIHAT IMAM AL-HADDAD TENTANG MEMPERBETULKAN NIAT

 


    Imam al-Haddad pernah bebicara tentang betapa pentingnya memperbetulkan niat disetiap apa yang kita ingin lakukan atau impikan. Mengapa Islam sangat menitikberatkan tentang niat? Rasulullah s.a.w bersabda, "Sesungguhnya setiap perbuatan tergantung niatnya; setiap orang akan dibalas berdasarkan apa yang dia niatkan." 

Terdapat empat langkah yang perlu anda lakukan,

  1.  Perbetulkan niat anda.
  2.  Lakukan niat dengan ikhlas.
  3.  Periksa kembali niat anda.
  4.  Berfikir dengan baik sebelum bertindak.

Semua perbuatanyang bermanfaat jika diiringi dengan niat kerana mencari keredhaan Allah maka ia akan dinilai sebagai suatu ibadah. Sebagai contoh,

"Saya makan makanan ini supaya saya dapat kekuatan untuk mengerjakan ibadah kepada Allah."

"Saya memakai pakaian ini kerana ia sederhana dan Allah suka akan kesederhanaan."

"Saya akan tidur awal agar saya dapat bangun untuk beribadah kepada Allah."

"Senyuman adalah satu sedekah dan cara mudah menyampaikan dakwah."

"Saya bersenam untuk menghargai dan menjaga tubuh yang Allah berikan kepada saya."

"Saya berehat di atas sofa ini supaya saya dapat mengumpul tenaga untuk melakukan perbuatan yang baik kerana Allah."

"Saya membersihkan kotoran dirumah ini (walaupun bukan saya yang melakukannya) untuk menunjukkan perbuatan yang baik kepada keluarga saya, kerana Rasulullah s.a.w cinta akan kebaikan."


Sumber: Sheykh Imran Angullia al-Hafidz.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kenapa kita perlu ambil POLIFENOL dalam diet seharian ?

Mungkin daripada kita pernah dengar tentang PROTEIN, VITC, VIT E  Polifenol merupakan bio aktif kompaun yang secara semulajadinya dalam tum...