Rabu, 23 September 2020

5 JENIS MAKANAN ANTI PENUAAN SUPAYA ANDA TERASA JELITA MACAM ANAK DARA

 
Hai Asslamualaikum,

Hari ni Jiha nak share sedikit topik tentang BAGAIMANA NAK JELITA MACAM ANAK DARA.
Setiap wanita inginkan wajah yang cantik dan muda . Anda mugkin tak sedar sebenarnya makanan untuk awet muda ini ada di dapur anda. 

Khasiat makan semulajadi ni bagus untuk menegangkan dan menganjalkan kulit wajah sekaligus membuatkan anda rasa muda remaja. 

So apa lagi , jom amalkan makanan ni.




1. AVOKADO

Avokado ni bestnya dia ada vitamin K, C E , A an potassium untuk melambatkan proses penuaan . Ianya boleh diamalkan sama ada makan buahnya atau minyaknya.

Selain tu , avokado mengandungi asid lemak omega dan asic oleic untuk membantu lapisan kulit dan mengekalkan kelembapannya hingga menjadikan kulit anda licin, lembab, lembut dan anjal.

Ia juga selalu digunakan untuk merawat kesan parut.



2. BROKOLI

Brokoli mempunyai ciri-ciri antioksidan serta kaya dengan vitamin C, K, dan B6.  Ia mampu meningkatkan kesihatan kulit dari dalam.  Vitamin C yang terdapat dalam brokoli dapat menghasilkan kilegen agar kulit kelihatan lebih anjal secara semula jadi sekaligus melindungi kulit daripada radikal bebas.



3. BAYAM

Bayam adalah sumber beta-carotene serta letein yang baik selain mengandungi vitamin A dan K yang tinggi.  Ia mampu membantu kulit untuk kekal anjal dan licin selain dapat mencegah jerawat, kedutan, menguatkan akar rambut serta boleh mengurangkan keradangan dalam sel.  Bayam juga berfungsi sebagai anti penuaan yang baik.  Phytonutrients yang terdapat dalam bayam dapat melindungi kulit dari kerosakan disebabkan cahaya matahati.


4. LADA BENGGALA MERAH

Seperti brokoli, lada benggala yang berwarna merah ini juga mempunyai kandungan vitamin C dan anti oksidan yang tinggi.  Kebanyakan buah yang berwarna merah, oren, dan kuning mengandungi karotenoid iaitu sejenis pigmen yang melindungi kulit daripada radikal bebas.  Selain menjadi penyeri dalam hidangan ia adalah makanan yang sangat baik untuk kesihatan kulit anda yang boleh memperlahankan proses penuaan.



5. TOMATO

Buah tomato mengandungi kandungan vitamin C yang tinggi dimana penghasilan kolegen dapat dihasilkan melaluinya.  Kolegen berfungsi memberi keanjalan pada kulit agar kelihatan tegang.  Khasiat daripada tomato juga dapat melambatkan proses penuaan dan membantu melancarkan sistem peredaran darah anda.


Sebenarnya senang saja untuk kekal awet muda.  Tambahan pula makanan ini sangat mudah untuk didapati dan lebih menjimatkan.  Lebih awal anda mula mengamalkan makanan ini adalah lebih baik.  Amalan memakan sayur dan buah-buahan ini baik untuk kesihatan tubuh secara menyeluruh.  Jadi jom amalkan pengambilan 5 jenis makanan ini dalam diet harian anda!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kenapa kita perlu ambil POLIFENOL dalam diet seharian ?

Mungkin daripada kita pernah dengar tentang PROTEIN, VITC, VIT E  Polifenol merupakan bio aktif kompaun yang secara semulajadinya dalam tum...