Selasa, 2 Januari 2024

Cara Atasi Atopic Ekzema dengan Shaklee

Selamat Kembali ke Blog Geeha Aman

Apa itu Atopic Ekzema ?





Mungkin ada ramai ahli keluarga kita yang mengalami masalah diatasi. Terdapat ramai yang mengalami masalah Atopic Ekzema yang mana tak tahu cara bagaimana untuk atasi masalah tersebut.

Pesakit yang mengalami masalah Atopic Ekzema akan merasa gatal-gatalyang disebabkan proses inflamasi pada kulit yang kronik dan berulang -ulang. Ruam - ruam merah yang gatal kadang-kadang timbul gelembung -gelembung kecil berisi air pada kulit akan menjadi semkain tebal apabila digaru berulang kali

Atopic Ekzema ni juga digelar sebagai Atopic Dermatis.

Sering kali dikaitkan penyakit ini sebagai penyakit alahan . Yang mana sesorang yang mengalami alahan tertentu. Ia juga bukan penyakit yang berjangkit. Seseorang tidak akan mengalami Atopic Ekzema daripada sentuhan oleh kanak-kanak atau pun dengan orang dewasa.

Bagaimana rupa penyakit Atopic Ekzema

Penyakit ini selalunya diperoleh oleh bayi, kanak-kanak dan akan pulih selepas dewasa. Namun ada juga yang mengalaminya sehingga dewasa.

Penyakit kulit ini melibatkan kedua jantina , lelaki dan perempuan tidak lari untuk kena.

Kawasan yang selalu terlibat adalah ditangan , siku, leher , pergelangan kaki dan tapak tangan 

Bagi orang dewasa pula , bahagian yang selalu terlibat adalah dikawasan pelipat, yang melibatkan lipatan badan.

Antara ciri istimewa penyakit ini ialah keadaan kulit yang teruk dan sangat kering

Boleh sembuh ker Atopic Ekzema?


Secara umunya penyakit ini boleh sembuh, apabila bayi atau kanak-kanak yang mengalami masalah ini akan pulih setelah meningkat dewasa. 

Namun , sesetengah Ekzema yang mengalami penyakit ini akan berulang-ulang ketika meningkat dewasa




Bagaimana  untuk menjaga kulit yang ada masalah Ekzema?


1. Jangan Mengaru, mengosok, atau mengopek kulit mati. Sebab apa perbuatan ini akan menyebabkan ekzema semakin teruk dan boleh mengakibatkan luka, dan tompok tompok kehitaman  atau putih. Pastikan kuku bersih dan pendek.

2. Elakkan penggunaan sabun mandi , bahan kimia atau sabun pencuci pakaian yang terlalu kuat atau boleh meghakis kulit. Sabun yang bersesuaian adalah sabun yang lembut dan tidak mengeringkan kulit

atau sabun alternative yang mengandungi pelembap . Penggunaan "bubble bath" garam mandian atau minyak wangi boleh menyebabkan inflamasi yang teruk dan harus dielakan 

3 . Berenang di kolam renang yang mempunyai air berklorin  dibolehkan tetapi pesakit digalakan menggunakan pelembap sebaik sahaja selepas mandi. 

Boleh juga menggunakan krim HERBAL BLEND SHAKLEE. bantu melembapkan kulit yang kering dan membantu kulit yang bermasalah

4. Bila menyapu pelembab atau krim tidak akan menyebabkan kulit menjadi nipis,  dan harus digunakan dengan kerap Jika menggunakan krim yang ada steroid itu lebih banyak memberikan kesan mudarat . Sebab apa krim steroid yang digunakan terlampau lama akan memberikan mudarat dan menipiskan kulit. 

Selain melembabkan kulit HERBAL BLEND juga bantu merawat kulit dan mengurangkan parut-parut yang ada

5. Pakai pakaian yang menggunakan fabrik kapas yang semangnya selesa untuk pesakit Atopic Ekzema.

Persekitaran yang kering dan sejuk adalah amat penting untuk menggunakan pelembap mencegah inflamasi kulit untuk menjadi lebih teruk. Herbal blend selamat dan semulajadi.

7. Gunakan syampu rambut yang lembut untuk penjagaan kulit kepala dengan syampu, conditioner shaklee membantu utk masalah kulit kepala.

8. Tenangkan fikiran dan elakan tekanan emosi boleh amalkan vit b untuk mengawal stress berlebihan akibat daripada ekzema melampau.

9. Pengambilan supplemen yang konsisten  yang kaya dengan Polifenol Juga sangat membantu untuk mengurangkan masalah Ekzema, selain polifenol, protein, omega3, vit c, vit e sangat membantu untuk masalah ekzema. 



















 Geeha Aman

GEEHA AMAN | PENGEDAR SHAKELEE BATU CAVES


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kenapa kita perlu ambil POLIFENOL dalam diet seharian ?

Mungkin daripada kita pernah dengar tentang PROTEIN, VITC, VIT E  Polifenol merupakan bio aktif kompaun yang secara semulajadinya dalam tum...