Selasa, 19 September 2023

10 Tips untuk Anak yang TAK suka BUAH???

 




Kanak - kanak tak suka buah???

Jika anak kita tidak suka buah, kita ada beberapa strategi untuk membantu mereka untuk suka makan buah.


  1. 1. Makan Buah di depan Anak

  2. Tunjukkan contoh positif dengan memperlihatkan kita menikmati buah. Anak-anak sering meniru perilaku orang dewasa.


2. Campurkan dengan Makanan Lain
Cuba campurkan potongan buah ke dalam makanan yang disukai anak kita. Misalnya, tambahkan potongan buah ke dalam yogurt, sereal, atau smoothie. Mesti rasanya sangat -sangat sedap.

  1. 3. Deko hiasan makanan menarik menggunakan buah

  2. Buah yang dipotong atau dihidangkan dengan cara yang menarik dapat membuatnya lebih menggoda. Anda bisa membuat bentuk-bentuk yang comel atau menyajikannya dalam keadaan yang menarik.


  3. 4. Kenalkan Secara Bertahap

  4. Jika anak kita tidak suka buah, mungkin perlu waktu untuk memperkenalkannya. Cubalah memberikan sedikit buah pada awalnya dan tingkatkan jumlahnya dari semasa ke semasa


  5. 5. Beri Informasi yang Positif

  6. Sambil -sambil kita boleh educated anak kita, tentang manfaat kesihatan dari buah-buahan. Jelaskan mengapa buah-buahan baik untuk tubuh mereka dan bagaimana boleh membuat mereka kuat dan sihat.


  7. 6. Libatkan Anak dalam Persiapan

  8. Ajak anak kita untuk terlibat dalam menyediakan buah, seperti mencuci, mengupas, atau memotongnya. Hal ini boleh membuat mereka merasa lebih rapat dengan makanan tersebut.



  1. 7.Jangan Paksa

  2. Hindari memaksa anak untuk makan buah. Ini bisa membuat mereka semakin tak mahu cuba. Sebaliknya, berikan pilihan dan biarkan mereka memilih buah yang mereka ingin cuba.


  3. 8. Berterusan

  4. Terus cuba memberikan buah secara konsisten dalam makanan sehari-hari. Mungkin anak perlukan masa, mana tahu lama kelamaan mereka makin suka makan buah


  5. 9. Jangan Gunakan Buah sebagai Hukuman atau Hadiah

  6. Hindari menggunakan buah sebagai hukuman atau hadiah. Ini dapat membuat anak melihat buah sebagai sesuatu yang negatif


  7. 10. Jadilah Teladan

  8. Jadilah contoh yang baik dengan selalu menyediakan buah sebagai sebahagian dari makanan keluarga dan menunjukkan

Ingatlah bahwa setiap anak adalah individu yang unik, dan selera mereka boleh berubah mengikut waktu. Bersabarlah dan terus memujuk berbagai jenis buah serta berikan kata-kata positif saat anak kita mulai cuba dan mungkin menyukai buah.


Selamat Mencuba

#tipsanaksukabuah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kenapa kita perlu ambil POLIFENOL dalam diet seharian ?

Mungkin daripada kita pernah dengar tentang PROTEIN, VITC, VIT E  Polifenol merupakan bio aktif kompaun yang secara semulajadinya dalam tum...