Sabtu, 29 Julai 2023

Tak pernah Travel? Ini Tips Travel untuk Anda

Banyak kebaikan bila kita mula melatih diri untuk travel tak kira bersama keluarga atau kawan- kawan. Perjalanan ke tempat baharu juga  mengutip pengalaman - pengalaman dalam tempoh yang pendek juga memberikan satu ilmu pada diri.

Travel sangat bagus untuk melatih diri berdikari, mendidik kita berfikir secara kreatif .



1. Buat sedikit 'Reserch" berkenaan tempat yang hendak pergi

Sebelum ke satu destinasi yang hendak kita pergi. Kita perlu ada basic info tentang tempat tersebut. Perlu juga tahu kedudukan hotel yang bakal kita check in dengen tempat - tempat menarik yang kita bakal kunjungi.

Lagi best lagi jika kita dapat buat beberapa bajet keseluruhan perjalanan percutian kita. Dari penginapan , dan perbelanjaan semasa bercuti






2. Bijak mencari waktu percutian yang sesuai.

Perkara yang sangat sangat penting yang perlu dititikberatkan ketika merancang  percutian tentulah tentunya adalah memilih destinasi yang terbaik. Pilih destinasi yang ingin dilawati di luar musim percutian. Contoh musim sekolah dan perayaan.

Pilih menginapan untuk  hostel,  atau homestay sebab apa bukan hotel sebab kerana tempat seperti yang dicadangkan menawarkan harga yang jauh lebih murah mempunyai kemudahan yang tidak terhad dan lebih fleksibel. Terutamanya mereka yang mempunyai keluarga yang sangat ramai .Ianya sangat menjimatkan.

 Kalau melancong secara solo juga banyak kelebihan yang kita dapat perolehi. Dengan adanya ruang dapur juga kita boleh  memasak. jadi kita boleh tak bazirkan duit untuk makan di luar malah lokasi seperti ini menawarkan pengalaman kepada pelancong untuk merasai dan ikut serta budaya lokal dengan bergaul dengan masyarakat setempat dan  akan menambah ramai kenalan.

Elakkan makan di luar 

tentunya banyak wang akan dihabiskan bila kita ada acara makan beramai-ramai di luar. Tetapi untuk dapatkan penjimatan yang lebih kita boleh berbelanja barangan dapur di pasar raya tempatan dan pelajari cara untuk masak makanan yang mudah..

Selain itu, kita boleh selidik dulu lokasi tempat makanan yang murah atau street food yang makanannya jauh lebih murah dan menyelerakan ini juga cara terbaik untuk anda menimba pengalaman melancong di tempat orang.

Tidak perlu berbelanja untuk cenderamata 

Jika kita menggunakan tips travel, tidak berbaloi kalau kita  membeli cenderamata setiap kali kita melancong.  Cukup hanya jadikan gambar sebagai moment dan kenangan indah di sana.



Naik kenderaan awam atau berjalan kaki

Jadikan naik kenderaan awam atau berjalan kaki sebagai alternatif untuk bersiar-siar ambil peluang ini bercuti pada kali ini adalah lebih dekat dengan masyarakat tempatan jadi lebih baik kita bersiar-siar ke tempat-tempat pelancongan yang menarik dengan menaiki kenderaan awam ataupun kita hanya berjalan kaki dari selain menempah perkhimatan pemandu pelancong peribadi sebabnya ini adalah sangat sangat mahal.

Nak baca lagi TIPS TRAVEL boleh klik sini. 

GEEHA AMAN | PENGEDAR SHAKELEE BATU CAVES
WASAP | 0135350587 | FB GEEHA AMAN

#nextlevelBlogging

#shakleetriumph2023

#shakleethrive2023

#pengedarshakleebatucaves


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kenapa kita perlu ambil POLIFENOL dalam diet seharian ?

Mungkin daripada kita pernah dengar tentang PROTEIN, VITC, VIT E  Polifenol merupakan bio aktif kompaun yang secara semulajadinya dalam tum...